پاورپوینت گردشگری کشاورزی و تاثیران درتوسعه کشاورزی و صنایع روستایی

دسته بندي : پاورپوینت » کشاورزی
تعریف گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی عملی است برای جذب گردشگران به یک منطقه، در اصل برای اهداف کشاورزی. کردشگری کشاورزی با جذب گردشگران به مناطق روستایی باعث ایجاد شکلی از آرامش روحی و روانی در آن‌ها شده که به دنبال روند رو به رشد نوعی گردشگری است که هم آموزشی و هم تفریحی است. همچنین این نوع از گردشگری گزینه دیگری برای تنوع فعالیت‌های کشاورزان / کارآفرینانی است که مایل به فعالیت‌های کشاورزی / مهمان نوازی در مزرعه خویش بوده و این امر فعالیت‌های اقتصادی بیشتری را در مناطق روستایی به ارمغان می آورد. به‌طور کلی تصوری که از گردشگری وجود دارد، این است که برای شکل گیری گردشگری نیاز به محرک‌ها و عناصر بزرگی است که بتواند جذب توریسم نموده و سبب ماندگاری گردشگر شود. در واقع آنچه از گردشگری و فعالیت‌های آن در اذهان تداعی می‌شود، گردشگری فعالیتی است که نیاز به سرمایه و امکانات زیرساختی فراوانی دارد. این تصویر گردشگری توده ای ممکن است کارآفرینان کوچک را که توریست را به عنوان یک گزینه جایگزین برای افزایش درآمد خود در نظر می‌گیرند، از بین ببرد. با این حال، گردشگری کشاورزی را می‌توان در یک مقیاس کوچک، کم اثراز منظر اثرات نامطلوب زیست محیطی، آموزش محور وبا فعالیت‌های تفریحی مشاهده کرد. گردشگری کشاورزی زیر مجموعه ای از صنعت بزرگتر به نام گردشگری روستایی است که شامل استراحتگاه ها، سایت‌های بازار کشاورزان ، تورهای غیر گردشگری کشاورزی، غیر انتفاعی و سایر فعالیت‌های اوقات فراغت و پذیرایی از مهمان بوده که گردشگران را به حومه‌ها جذب می‌کند. گردشگری کشاورزی یک مفهوم ترکیبی است که ادغام عناصر دو صنایع پیچیده، کشاورزی و سفر / گردشگری به منظور ایجاد و گسترش بازارهای سودآور جدید برای محصولات کشاورزی و خدمات در مزرعه و تجارب سفر برای گردشگران در یک بازار بزرگ منطقه ای است. اگر چه یک تعریف واحدی از گردشگری کشاورزی به‌طور گسترده و شناخته شده وجود ندارد، اما گردشگری کشاورزی شامل در هم تنیدگی مفاهیم مهم بازاریابی و توسعه اقتصادی است که امروزه در حال گسترش است
گردشگری کشاورزی و تاثیرآن در توسعه روستایی و کشاورزی

توسعه روستایی علیرغم تمام کوششها و تلاشها، آنچنان که باید و شاید با موفقیت همراه نبوده و راهبردهای گذشت نتوانست اند مسایلی نظیر فقر، اشتغال و پایداری را رفع نمایند. از طرف دیگر، چالشهای روزافزون رودرروی کشاورزی نظیر قیمتهای پایین کالاهای کشاورزی، افزایش هزینه های تولید، فشارهای زیست محیطی، تغییرات آب و هوا، جهانی سازی، صنعتی شدن، نبود برنام های دولتی حمایت کننده از کشاورزی و نوسان بازارهای کالاهای کشاورزی، درآمد کشاورزان خرده پا را روز بخه روز کاهش می دهند.

گردشگری کشاورزی از جمله راهبردهایی است که در چند دهه اخیر برای متنوع ساختن اقتصاد روستایی و توسعه پایدار روستایی مطرح شده است. اکثر کشورهای جهان این نوع گردشگری را به عنوان راهبردی نوین برای توسعه اجتماعی-اقتصادی، احیا و بازسازی نواحی روستایی مد نظر قرار داده اند .این امر بویژه در کشورها و مناطقی که گزینه های محدودی برای توسعه دارند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت است. در اقتصاد ایران نیز گردشگری روستایی می تواندبا توجه به گوناگونی محیطی و مزیتهای نسبی موجود در آن به عنوان یکی از عرصه های تنوع بخشی به اقتصاد روستایی مد نظرقرارگیرد. در شرایطی که بسیاری از فعالیتهای اقتصاد روستایی و سطح درآمد کشاورزی، طی دهه های اخیر دچار افول شدید شده و افزایش نرخ بیکاری و در نتیجه خروج نسل جوان و تحصیل کرده از جامع روستایی، توسعه روستاها را با مخاطره انداخته است، اگر توسعه گردشگری بطور کامل در نواحی روستایی طرح ریزی شود، میتوان تا حدودی این مناطق را از رکود و انزوا خارج کرد و موج تنوع فرهنگی و گسترش توسع روستایی و کشاورزی شد.

اما گردشگری بطور عام و گردشگری کشاورزی بطور خاص به علت وجود تقاضاهای جدید گردشگران و نیاز به تنوع محصولات و خدمات گردش گری، زمینه ای برای توسعه ی کسب و کارها، بویژه کسب وکارهای کوچک و متوسط و توسعه ی کارآفرینی فراهم می آورد. به همین علت امروزه کارآفرینی در گردشگری روستایی و کشاورزی اهمیت روزافزونی یافت و به عنوان نیروی محرک این صنعت مورد توج قرار گرفت است.
“گردشگری کشاورزی” یعنی لذت توأمان زندگی در ویلا و تجربه کشاورزی

"گردشگری کشاورزی" یعنی لذت توأمان زندگی در ویلا و تجربه کشاورزی
گردشگری کشاورزی، فرصتی است برای توسعه کشاورزی و روستایی و ایجاد فرصت‌های تفریحی سالم و آموزنده برای شهروندان داخلی و خارجی. با وجود اینکه ایران یکی از مبدأهای کشاورزی جهان به شمار می رود و میراث‌های کشاورزی مهم و بعضاً جهانی در آن واقع شده‌اند، متاسفانه هنوز از این ظرفیت و پتانسیل عظیم، استفاده و بهره‌ای گرفته نشده است.

طبق تعریف ویور و فنل (۱۹۹۷) گردشگری کشاورزی، شامل کسب و کارهای روستایی است که محیط مزرعه در حال فعالیت را با مؤلفه گردشگری تجاری ادغام می‌کنند. گردشگری کشاورزی، از منابع و رسوم و سنن موجود کشاورزی، به منظور جذب بازدیدکننده‌های بیرونی استفاده می‌کند. گردشگری کشاورزی با فراهم آوردن زمینه حضور مستقیم گردشگر در مزارع و باغات، امکان خرید مستقیم محصول کشاورزی با قیمت مناسب‏ تر را در موقع برداشت و نیز امکان بهره‏‌مندی از مناظر زیبای کشاورزی را در مواقع مختلف فراهم می‏‌سازد. همچنین شهروندان می‏‌توانند با رعایت اصول مربوطه، میوه و سبزی مورد نیاز را توسط خود و خانواده خود بچینند و یا در سایر فعالیت‏‌های کشاورزی به دلخواه خود مشارکت کرده و نیز در خصوص عملیات کشاورزی آموزش ببینند. موضوع کلی در گردشگری کشاورزی این است که گردشگر، در یک واحد کشاورزی حضور پیدا می‌کند و در ازای خدماتی که دریافت می‌کند، مبلغی را به مالک یا مدیر واحد کشاورزی می‌پردازد. در گردشگری کشاورزی، یک جزء اصلی، واحد کشاورزی و ارائه‌کننده خدمات است و جزء اصلی دیگر، گردشگر (شهروند) است.

منبع:http://www.dana.ir/news/338654.html/

جایگاه گردشگری کشاورزی در جهان

گردشگری کشاورزی در کشورهای صنعتی مانند آمریکا و آلمان، انگلیس، اتریش از جایگاه ویژه ای برخوردار است و قدمت آن به بیش از یک قرن می‌رسد، ولی در کشورهای در حال توسعه همچون مالزی، ترکیه، قبرس و چین قدمت کمتری دارد. در کشور ما گردشگری کشاورزی متاسفانه جایگاه خاصی ندارد و دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه مناسبی به این صنعت ندارند. در معدود قوانین مرتبط ما، بیشتر بحث گردشگری روستایی مطرح شده است تا گردشگری کشاورزی؛ این در حالی است که گردشگری کشاورزی، الزاماً زیرمجموعه گردشگری روستایی نیست و بعضاً اصول و کدهای رفتاری خاص خود را می‌طلبد.



اهمیت گردشگری کشاورزی برای کشور

گردشگری کشاورزی، فرصتی است برای توسعه کشاورزی و روستایی و ایجاد فرصت‌های تفریحی سالم و آموزنده برای شهروندان داخلی و خارجی. با وجود اینکه ایران یکی از مبدأهای کشاورزی جهان به شمار می‌رود و میراث‌های کشاورزی مهم و بعضاً جهانی در آن واقع شده‌اند، متاسفانه هنوز از این ظرفیت و پتانسیل عظیم، استفاده و بهره‌ای گرفته نشده است. این در حالی است که برای نمونه کشور چین، درآمد میلیاردی از این محل در سال ۲۰۱۱ کسب کرده است.

تمرکزگرایی و ایجاد کلان‌شهرها در کشور ما، نیازی در شهروندان، تحت عنوان تفریح در حومه شهر به وجود آورده و یا تقویت نموده است. هم‌اکنون جمعیت شهرها نسبت به جمعیت روستاها رشد بسیار چشمگیری داشته است (نسبت جمعیت شهرها به روستاها ۷۱ به ۲۹ است این در حالی است که در سال های نه چندان دور این نسبت ۳۰ به ۷۰ بود). با توجه به مشکلات شهرنشینی و آلودگی هوا و مشکلات ناشی از روزمرگی، شهروندان در پی این هستند که نیاز خود را برطرف کنند و اواخر هفته و نیز تعطیلات خود را در محیط هایی دور از شهر و در طبیعت سپری کنند. در این راستا، خیلی از شهرنشینان به‌خصوص در کلان‌شهرها، به خرید زمین های کشاورزی روی می آورند و با تغییر کاربری زمین کشاورزی و تبدیل آن به ویلاهایی که دیگر کاربری کشاورزی تجاری و بازاری را ندارند به این شکل نادرست، به نیاز خود پاسخ می دهند!



در صورتی که اگر صنعت گردشگری کشاورزی به صورت پایدار در کشور به وجود آید و شرایطی ایجاد گردد که به این نیاز شهروندان به صورت نهادینه پاسخ داده شود، درآمد کشاورزان (از محل جذب گردشگر) افزایش یافته، کاربری زمین‌های کشاورزی حفظ می‌شود و به نیاز شهروندان نیز به بهترین شکل ممکن پاسخ داده می‌شود.



در این حالت دیگر نیازی نیست که شهروند برای تعطیلات و تفریح آخر هفته خود با هزینه هنگفت اقدام به خرید یک ویلا کند یا زمین کشاورزی را به ویلا تغییر کاربری دهد؛ ویلایی که بعضاً دفعات استفاده از آن توسط فرد در سال بیشتر از انگشتان دست هم نمی‌شود.



بجای این کار، شهروندان با کشاورزان فعال در زمینه گردشگری کشاورزی تعامل‌هایی را بعمل می‌آورند؛ برای مثال بر اساس قراردادهایی، در تعطیلات از خدمات کشاورزان در مزرعه یا باغ بهره مند می‌گردند، اقامت شبانه در خانه کشاورزی یا سیاه‌چادر عشایر پیدا می‌کنند، محصولاتی که نیاز دارند خودشان برداشت می‌کنند یا حتی بخشی از تولید را تأمین مالی می‌کنند تا نیاز خانواده‌شان با نظارت خودشان تولید شود و در ازای بهره‌مندی از این خدمات، هزینه‌ای برای کشاورز پرداخت می‌نمایند.



ولی در حال حاضر چون گردشگری کشاورزی، فرهنگ‌سازی نشده و به صورت مناسب توسعه نیافته است، در نتیجه شهروندان زمین‌های کشاورزی را می‌خرند و تغییر کاربری می‌دهند و ضربه بزرگی به تولید می‌زنند چرا که این شهروندان در اغلب موارد، به دنبال تولید و فروش محصولات کشاورزی نیستند و یا امکان آن را از نظر مالی و زمانی و تخصصی نمی‌یابند.



در پایان به برخی از موانع و راهکارهای رضد صنعت گردشگری کشاورزی توجه کنید:

موانع توسعه گردشگری کشاورزی:

به فکر نبودن مسئولین و نداشتن برنامه ای راهبردی برای این کار
اشنایی اندک کشاورزان با اهمیت این صنعت و نحوه مدیریت آن
تحقیقات و آموزش اندک: در جامعه دانشگاهی ما تحقیقات چندانی در این رابطه صورت نگرفته که این کار به چه شکلی باید صورت گیرد، مردم و کشاورزان چگونه باید توجیه شوند و … در رشته‌های دانشگاهی مرتبط نیز به این موضوع، کمتر به صورت آموزش حرفه‌ای توجه می‌شود.



راه کارهایی برای رشد صنعت گردشگری کشاورزی

فرهنگ‌سازی گردشگری کشاورزی در بین شهروندان و کشاورزان
انجام مطالعات و تحقیقات لازم برای تدوین طرح توسعه
توسعه نهادی و برنامه‌ریزی
تقویت سرمایه اجتماعی
تحقق هم‌افزایی بین گردشگری کشاورزی و توسعه کشاورزی
توسعه تدریجی و درون‏زا و توأم با تولید کشاورزی
توسعه زیرساخت‌ها و امکانات در جامعه میزبان
فهرست
تعریف گردشگری کشاورزی
ارزش های فرهنگی واجتماعی گردشگری کشاورزی
زیرمجموعه های گردشگری کشاورزی
تاریخچه گردشگری کشاورزی
مزیت‌ گردشگری کشاورزی
مزیت های اقتصادی گردشگری کشاورزی
تفاوت آگری توریسم با گردشگری روستایی
انواع مزارع گردشگری کشاورزی
چرا گردشگری کشاورزی مهم است؟
جنبه های اجتماعی وفرهنگی گردشگری کشاورزی
گردشری کشاورزی فرصتی ارزشمند برای دور شدن از زندگی برنامه‌محور و منظم روزمره
چرا گردشگری کشاورزی در حال افزایش است؟
گردشگری کشاورزی ازنگاه گردشگران امروزی

چه کسانی از گردشگری کشاورزی سود می‌برند؟

چرا ایران به گردشگری کشاورزی نیاز دارد؟

کارآفرینی و گردشگری

کارآفرینی گردشگری کشاورزی،روند وچالش ها

توسعه روستایی وچالش های پیش رو

راهبردهای گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی ، زمینه ای برای توسعه ی کسب و کارهای کوچک

گردشگری کشاورزی ازنگاه گردشگران

اصول و عناصر پایه گردشگری کشاورزی

پتانسیل گردشگری کشاورزی در ایران و تورهای ایرانگردی

تجربه های گردشگری کشاورزی

فعالیت های جانبی گردشگری کشاورزی

پتانسیل گردشگری کشاورزی ایران برای مسافران داخلی و بین المللی

محل اقامت برای مسافران دوستدار گردشگری کشاورزی در ایران

مناطق دارای پتانسیل بالا برای گردشگری کشاورزی در ایران

دلایل رغبت مردم به گردشگری کشاورزی

دامنه وسیع توریسم مزرعه

گردشگری کشاورزی در جهان

گردشگری کشاورزی و توسعه روستایی
تور گردشگری کشاورزی
مقاصد معروف گردشگری کشاورزی در جهان
کشور تایوان
توسکانی
جزیره مایورکا
برزیل
ایالت هاوایی
جزیره گرانادا
کالیفرنیا
فیلیپین
سبک جهانی توریسم کشاورزی
تعاریف مختلف گردشگری کشاورزی
گردشگری کشاورزی، چهره جدیدی از گردشگری و بخشی از گردشگری روستایی
پیشرفت جاذبه های گردشگری کشاورزی
وضعیت اقامت درگردشگری کشاورزی
تعامل گردشگر با محیط کشاورزی
برگزاری موزه و نمایشگاه محصولات کشاورزی
گردشگری کشاورزی در لتونی
گردشگری کشاورزی در ایتالیاوترکیه
تنوع بخشی درآمدهای کشاورزی در انگلستان
تجربه کشورهای موفق در گردشگری کشاورزی و روستایی
انواع خدمات گردشگری کشاورزی
تاثیر رویدادهای فصلی برجذب گردشگران
کشاورزی ستون اقتصادی هند
گردشگری کشاورزی یک مفهوم نوین در بخش گردشگری هند
گردشگری کشاورزی مهم‌ترین راهکار برای رهایی از فقردرهند
افزایش شغل های مربوط به کشاورزی در چین
گردشگری کشاورزی در اروپا
سایت گردشگری فدراسیون اروپا
گردشگری کشاورزی در اتریش
گردشگری کشاورزی یکی از گزینه‌های بهبود درآمد و پیشبرد اقتصادی برای
نمونه هایی از کارآفرینی گردشگری کشاورزی
گردشگری روستایی و کشاورزی درتایوان
ظرفیت بسیار عظیم گردشگری کشاورزی در ایران
انگیزه گردشگران روستایی،
جاذبه های گردشگری روستاهای بخش مرکزی شهرستان انار
سابقه بسیار موفق ایالات متحده آمریکا درزمینه توسعه گردشگری کشاورزی
آثارگردشگری کشاورزی درتحرک اقتصادی نواحی روستایی


دسته بندی: پاورپوینت » کشاورزی

تعداد مشاهده: 5665 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ppt

تعداد صفحات: 143

حجم فایل:9,908 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • محتوای فایل دانلودی:
    143اسلاید